Dag 17 van San Francisco naar Marina (Monterey)

7 augustus 2018 - Marina, California, Verenigde Staten

Vandaag weer een druk programma, dus we staan op tijd op. We worden heel goed in het inpakken en inladen van de bagage, hebben allemaal zo onze eigen taken en dingen die we dragen en de auto wordt ook op de handigste manier ingepakt zodat Albert nog een beetje zicht heeft in zijn binnenspiegel, zo zijn we supersnel klaar en is het echt een makkie.

Vandaag geen ontbijt inbegrepen, maar een klein kruideniertje naast het hotel, dus we halen een paar broodjes en hebben nog kaas en ham in de koelbox dus dat regelen we ook gemakkelijk en snel.

Dan rijden we eerst door het bochtige gedeelte van Lombardstreet, dat hadden we nog niet gedaan, want er staat midden op de dag een enorme rij. Nu zijn we de enige, dus kunnen zo doorrijden. "Been there, done that" :-)

Dan nemen we de freeway naar Sillicon Valley, eenmaal op het adres wat we hebben ingegeven komen we wel bij Facebook maar zien het verder allemaal niet, we rijden daar een rondje, maar zien geen andere bedrijven, dan begint ook de tijd te dringen, we moeten wel om 13.30 uur in de haven van Monterey zijn om mee te kunnen met de firma die we op het oog hebben.

Gelukkig zijn we daar op tijd, we vinden ook het juiste bureautje, maar dan is er geen plaats meer op de boot, de vriendelijke mevrouw verwijst ons naar de concurent en daar kunnen we nog wel mee. We nemen uit voorzorg een primatourtje en hebben allemaal meerdere laagjes kleding aan want het beloofd een ruige zee te worden en het is aan de kant al koud (14 graden) dus dat zal op open zee niet beter zijn.

We zien zeeleeuwen, die met walvissen spelen en een heleboel Humpback (bultrug) walvissen, de omroepster van de boot verteld ook nog dat ze dolfijnen ziet, maar die zien wij niet en er zijn ook weer voldoende pelikanen die af en toe een snoekduik nemen. Eerst zien we walvissen spelen op open zee en dan krijgt de kapitein door van de andere boten dat er voor de kust nog een aantal walvissen aan het eten zijn, dus daar varen we ook naartoe, ze eten door van hun bek een soort net te maken en dan hun bek door een school vissen te halen ze filteren dan het water er tussen uit, want het is voor walvissen niet goed om zoveel zout water in één keer door te slikken, ze kunnen er zelfs dood aan gaan.

Na 2,5/3 uur is het voorbij en varen we terug naar de haven, de kou viel ons tot nu toe mee, maar tijdens het terug varen heeft ineens iedereen het heel koud. Dan gaan we snel naar het hotel en checken daar in. Onze kamer zit recht tegenover het welness gedeelte van het hotel, gewoon 2 stappen en we zijn er, er is een warm bubbelbad en een sauna. Daar gaan wij ons straks eens even opwarmen, maar eerst eten we bij Denny's een heerlijke grote hamburger met patat.

tot morgen

1. Jose:
    8 augustus 2018
    Prachtig mensen,wat een belevenis om die walvissen te zien,geweldig.
  2. Ingrid Omme:
    Wat een avontuur
    De rugzak met herinneringen raakt al aardig vol!
  3. Sarah:
    8 augustus 2018
    Wauw, wat mooi allemaal! Heel veel plezier met z'n allen!
  4. Christa:
    8 augustus 2018
    Wat een gave dagen hebben jullie achter de rug. En veel gedaan! SF is zo’n leuke stad.. super dat jullie zoveel walvissen gezien hebben! Het lukt helaas niet elke dag te reageren door de waardeloze WiFi hier, maar ik lees nog steeds mee!!)